Din hemsida är mycket viktig för ditt företag och bör vara din högsta digitala prioritet. Du kastar dina pengar i sjön om du har fantastiska kampanjer i sociala medier och i Google Ads, men besökarna slussas till en dålig hemsida. Hemsidan bör ses som mittpunkten i din digitala strategi. Om du väljer att beställa en hemsida istället för att bygga den själv är det vissa saker du bör tänka på. I slutändan du som ansvarar för att skapa hemsidan som du vill ha den, även om du tar hjälp av en utomstående expert. Här får du fem viktiga tips inför beställningen av en hemsida.

Gör en ordentlig skiss

Tro inte att en utomstående person kan göra allt arbete åt dig. Du måste bestämma vilken information som måste finnas med samt vilka funktionaliteter hemsidan måste ha. Gör några enkla handritade skisser, så kallade mockups, där du tänker igenom allt som ska finnas på hemsidan. Detta är viktigt underlag för diskussioner och för offerten. Ha alltid användarupplevelsen i åtanke när du gör din skiss och försök göra den så detaljerad som möjligt. Du känner din målgrupp bäst och du vet vad ni vill förmedla till era kunder.

Anpassa för mobilanvändande

Det är mycket viktigt att hemsidan går att använda lika bra på mobilen som på datorn. I takt med att mobiltelefonerna blir allt mer avancerade är det fler som använder telefonen för att handla, göra betalningar och söka efter saker online. Mobilen står för två tredjedelar av alla e-handelsbesök och därför måste du se till att din hemsida är mobilanpassad. Ta inte för givet att personen som utför uppdraget kommer att göra det om du inte ber om det.

Övrigt

Innan projektet påbörjas bör ni även stämma av följande:

  • Vem ansvarar för eventuella tekniska problem i framtiden?
  • Kan du hantera hemsidan i framtiden och göra uppdateringar?
  • Deadlines och avstämningar under arbetets gång. Var tydlig med när du förväntar dig uppdateringar.