Den som bygger en webbplats måste idag komma ihåg att sidorna ska se minst lika bra ut oavsett på vilken plattform de ska användas. Uppemot 85 % av svenskarna använder sin smartphone när de surfar runt på nätet, och detta lär naturligtvis bara öka i framtiden. Det här betyder att webbplatsen måste vara helt mobilanpassad. I praktiken borde den vara gjord för mobiltelefonen först och i andra hand för desktop.

En mobilanpassad hemsida

Det kan göra stor skillnad på var webbsidorna hamnar i en Google-sökning, ifall de är mobilanpassade eller inte. Den som arbetar med sin webbplats byggnad bör se till att just mobilanvändarna får en så pass användarvänlig miljö som möjligt. Det hela handlar alltså om att ha en responsiv design, vilket anpassar sidans utseende efter vilken skärmstorlek den visas inuti.

Snabb nedladdning

Det finns inte många besökare som är villiga att vänta mer än någon sekund innan sidan visas på skärmen. Hela 53 % lämnar en sida omedelbart om innehållet inte visats inom tre sekunder. Det finns många olika sätt att göra sin webbplats snabb och användarvänlig. Ett av de enklaste knepen för att få ned laddningstiderna, är att se till att optimera alla bilder man använder. Onödigt stora menyer bidrar också till längre laddningstider.

Lätt att navigera

Genom att använda en tydlig struktur på sitt innehåll och relevanta menyalternativ, är det lätt för besökaren att navigera. Man ska göra sidorna så pass tillgängliga, att alla besökare har lika lätt att hitta informationen. Det här är lättare sagt än gjort, men några enkla riktlinjer är:

  • Använd tillräckligt stor kontrast. Text med ljus färg bör inte skrivas på en ljus bakgrund, mörk text bör inte skrivas på mörk bakgrund.
  • Använd huvudrubrik och underrubriker i textinnehållet.
  • Skriv gärna en ingress, och använd punktlistor som denna, för att sammanfatta eller poängtera en särskild information.