Jag erkänner en blunder...

SEO, sökmotoroptimering, indexering. Hur man ska synas. Och hur man gör om man inte vill synas

Inläggav Bear » mån jan 23, 2012 9:17 pm

Eller: "Hur ett enda tecken i kodningen gjorde så att jag blockades från Google"

I begyningen när denna sajt var ny så lade jag till en robots.txt fil på servern för att hindra Google och alla andra sökrobotar från att crawla min sajt, ja ville inte släppa ut den medans den var halvfärdig. När jag var färdig lade jag till sajten till sökmotorerna, ändrade i robots.txt så att sökrobotarna skulle skita i de mappar på servern som inte hade med sajten att göra, KLART!
Men, tiden gick och hemsidan fick INGA besök, enligt webbhotellets statistik var det enbart jag själv som var på hemsidan. Provade att googla men den hittades inte nånstans, om man inte sökte på just "fixarhemsidan", men hur många googlar det? Tiden gick, och nästan ett år senare när jag fundera på att skrota projektet helt, e ju inge kul om man inte får besök. Då gick jag igenom hela koden en gång till, försökte komma på om det var nått med innehållet som Google inte gillat, och därigenom slängt mej lååångt bak i SERPen...
I sista filen (robots.txt) jag kollade igenom fann jag anledningen, bland raderna av mappar som skulle gömmas från sökmotorerna fanns den här raden:
"Disallow: /"

Robots.txt ligger i rooten på servern, och snedstrecket i Disallow raden gjorde så att sökbottarna helt enkelt förvägrades att söka igenom min sida...
Bear Offline

Användarvisningsbild
bygger hemsidor

Inläggav Jaas » tis maj 22, 2012 12:58 am

Pucko, å låta de vara ett helt år? Tsss!

Senast uppknuffad av Gäst tis maj 22, 2012 12:58 am.
Jaas Offline

Användarvisningsbild
En kul typ

Återgå till SEO & sökmotorer